מגזין הומלס / רכב

רכב חברה או פרטי בעידן הליסינג התפעולי?

רכב חברה או פרטי בעידן הליסינג התפעולי?

אם אתה הייטקיסט מבוקש, וגם אם לא, אבל יש באפשרותך לקבל רכב חברה, ההתלבטות בין רכב חברה לרכב פרטי תהיה לא פשוטה. מצד אחד, רכב חברה זה איכות חיים בכל מה שקשור לאחזקת הרכב, טיפולים, ניקיון וכדומה. מצד שני רכב פרטי לעיתים קרובות יהיה זול יותר, גם אם זה אומר שניסע ברכב בן 5 או 6 שנים. אז באיזה מסלול כדאי לבחור?

לופו, ניהול ציי רכב 12/09/2019

לתשובה על השאלה הזאת יש השלכות כלכליות מרחיקות לכת. לכן יש צורך בבדיקה יסודית של כלל השיקולים והמשתנים המשפיעים על כל אחת מהאפשרויות. אז בואו נפרוס את כל הנתונים.

כאשר אנו בודקים מה יותר משתלם, שימוש ברכב חברה או רכב פרטי, ראוי להבחין תחילה בין שיקולים כלכליים פיננסיים לבין שיקולים אחרים. לדוגמא, לצד שאלת השורה התחתונה - מה יותר משתלם לי - עולות התלבטויות הקשורות ליוקרה מעמדית הנלווית למחזיקי רכב חברה, ללא קשר לתחום העיסוק של החברה. עובד הנהנה מרכב חברה, זוכה להערכה והכרה בחשיבות תפקידו בחברה וגם במסגרות המשפחתיות והחברתיות. רכב חברה צמוד מעיד על המחזיק בו כבעל מעמד, חשיבות ובכירות מקצועית במקום עבודתו. אך לעצם השיקולים הפיננסיים:

ב-2009, כחלק מרפורמת מיסוי רחבה, נכנס שינוי אגרסיבי במדיניות המס בנוגע לשימוש ברכב חברה. עד אז שאלת הכדאיות הכלכלית - האם כדאי רכב חברה או רכב פרטי - כלל לא הייתה רלוונטית. כל ההוצאות על רכב, המוחזק בידי עובד החברה, שולמו על ידי החברה לפי קבוצות רכב. השינוי המשמעותי ביותר עבור מחזיקי רכבי החברה, בא לידי ביטוי בכך שחלק יחסי מערכו של הרכב וההוצאות, נזקף לחובתם כהכנסה לצורך חישובי מס בשיטה הליניארית.
השינוי במיסוי עורר שאלות מהותיות בנוגע למי כדאי ולמי לא כדאי להחזיק רכב חברה.

רכב מהמעסיק

מאז השינוי במדיניות המיסוי של 2009, שוק הרכב ומסלולי הליסינג התפעולי למיניהם החליפו פנים וצברו תאוצה. רכב חברה או רכב פרטי היא שאלה הנוגעת לכל בעלי הרכבים, אשר המעסיק שלהם נושא בהוצאות ההחזקה באופן מלא או חלקי. השאלה ״רכב חברה או רכב פרטי״ ראוי כי תישאל הן על ידי עובד החברה אשר ברשותו רכב לשימושו הפרטי בלבד והן כאשר הוא מחזיק ברכב המשמש במקביל לעבודה ולשימוש פרטי.

כיום מרבית החברות מחזיקות ציי רכב פרטי ועושות זאת על פי הנדרש בתקנות התעבורה, באמצעות ניהול ציי רכב מקצועי אשר מיושם על ידי קצין בטיחות בתעבורה (קצב"ת), במיקור חוץ או כעובד החברה. קצין הבטיחות הוא איש הקשר והמפקח המקצועי לכל נושא הרכב והספקים החיצוניים בתחום.
הרכבים הם על פי רוב רכבי ליסינג תפעולי, המוחזקים על ידי עובדי החברה, בתנאי התקשרות שונים, אך בכל מקרה צי הרכב מפוקח ומנוהל על ידי קצין הבטיחות.


אז מה כדאי, רכב פרטי או רכב חברה?

לפניכם מספר משתנים משמעותיים שיש לבחון על מנת לקבל החלטה מושכלת. חשוב לציין כי כל מקרה לגופו ועליך הנהג, עובד החברה, לשקול מה מתאים לך. אך אנו מקווים להאיר את עיניך לנקודות החשובות שכדאי לקחת בחשבון.

תלוי בתזרים וביכולת המימון

השאלה הראשונה והמשמעותית ביותר היא האם עומדת בפניכם הבחירה. האם יש לכם את הסכום הנדרש לרכישת רכב חדש שלא דרך החברה בה אתם עובדים? בנוסף, מה תעדיפו - להנות מרכב חדש מהחברה או לרכוש בעצמכם רכב יד שנייה? נקודה זו היא בעלת משמעות רבה בעיקר לגבי עובדי חברה צעירים שעדיין לא ביססו את מעמדם הכלכלי, באופן המאפשר להם לרכוש רכב חדש בעצמם.

כיום יש פיתויים רבים בשוק לרכישת רכב חדש במימון כמעט מלא (כן גם כאן קוראים לזה ליסינג) ובמחיר נוח בהחזר החודשי. שימו לב, כי חשוב לחשב את הבלון (יתרת התשלום) בסוף המסלול על מנת לא להגיע למצב שאינכם יכולים לקבל מימון לסגירת החוב, דבר אשר יגרום ללחץ ו/או למכירת הרכב במחיר הפסד.

שירותי נהגים - גם כשיש הפתעות אין הפתעות

״שירותי נהגים״ הנהוגים בחוזי הליסינג, מהווים נושא נוסף משמעותי ובעל חשיבות המבדיל בין רכב חברה או פרטי. כמעט בכל חוזי ההתקשרות של חברות הליסינג המובילות כלולים במסגרת ההסכם שירותי נהגים מטעם חברת הליסינג. שירותי נהגים משמעותו, שנהגים הפועלים מטעם חברת הליסינג, עומדים לשירותכם ויאספו את הרכב מכל מקום שמתאים לכם, בכל מצב שיש צורך לבצע ברכב איזו פעולה שאינה קשורה בנהיגה עצמה. מדובר בכל המצבים בהם יש צורך להעביר את הרכב למוסכים לטיפולי תחזוקה שוטפים, להביא את הרכב לתיקוני תקלות, טיפולי הכנה לטסט, ואף להעבירו טסט.

אתם קובעים מיקום מראש או מתאמים עם חברת הליסינג ונהג מטעם החברה אוסף את הרכב ואתם ממשיכים בשגרת היום שלכם. עוד יותר מכך, במצבים בהם לא תוקן הרכב עד למועד שנקבע, על פי מרבית חוזי ההתקשרות, אתם מקבלים רכב חלופי עד שהרכב שלכם מוכן ונהגי החברה יבצעו את ההחלפה.

שירותי נהגים כוללים גם שירות במצב לא צפוי שלא מאפשר לנהוג ברכב (תקלה, תאונה וכו'). ראוי לציון כי במקרים רבים בהם אתם מקבלים רכב חלופי, נקודת איסוף הרכב (למשל בקרבת מקום העבודה) אינה זהה לנקודת החזרת הרכב (למשל בקרבת הבית). על פי סידור זה שגרת חייכם אינה מופרת. כלומר גם אם הרכב נתקע באופן מפתיע, שירותי נהגים יביאו לכם רכב חלופי עד הבית.

לעומת זאת, במידה וברשותכם רכב פרטי, ללא שירותי נהגים, כמובן שבעל הרכב הפרטי מחויב לבצע את כל הנסיעות שהוזכרו בעצמו. להביא את הרכב למוסך, להפסיד שעות עבודה, ולעיתים ימי עבודה. גם כאשר ברשותכם רכב חדש יחסית וביטוח מקיף הכולל את כל המרכיבים, עדיין יש צורך בהשקעת זמן בטיפול, תיקון, ובעיקר התמודדות עם הפתעות לא צפויות שהן אלה שגוזלות את מירב הזמן.

כאמור הפתעות לעיתים יכולות לפגוע משמעותית, ולשבש את סדר היום המתוכנן של כל בעל רכב. זוהי נקודה משמעותית ששווה להתעכב עליה לפני קבלת ההחלטה. אם בוחרים ברכב חברה, אשר צי הרכב שלה מנוהל על ידי קצין בטיחות בתעבורה - אין הפתעות. כל הקצוות סגורים מראש.

יתרונות הבחירה ברכב חברה

בטיחות - רכבי החברה לרוב מתחדשים כל שלוש שנים, לכן רמת הבטיחות שלהם היא עדכנית וגבוהה באופן עקבי.
רכישה - בקבלת רכב חברה אין את התהליך שקיים ברכישת רכב, ההשקעה הכספית, הבדיקות והעברת הבעלות.
מכירה - אתם אינכם עוסקים גם במכירת הרכב. לאחר תום התקופה אתם מחזירים את הרכב ומקבלים רכב חדש בהתאם למדיניות החברה.
ביטוח - הלקוח, שבוחר ברכב חברה, נהנה מפוליסת ביטוח סטנדרטית זולה יחסית. גם כאשר מדובר בביטוח לנהג צעיר או חדש, עדיין יהיה פער בין ביטוח פרטי או דרך חברות הליסינג.
תאונות - נשמע מופרך אבל בעת ולאחר תאונה הנהג אינו עומד מול חברות הביטוח וגורמי חוץ. הקצב"ת ממלא תפקיד זה.
טיפולים ותחזוקה - בחוזה הליסינג מוגדר מראש אילו טיפולים מכוסים בתוקף חוזה הליסינג. לרוב, הכיסוי הוא מקיף וכולל את הרוב המוחלט של טיפולי הרכב והתחזוקה השוטפת.
תדלוק - ברכבי חברה יש התקן תדלוק, לרוב הדלק משולם על ידי החברה, בהתאם להסכם האישי של העובד מול החברה.

נקודה אחרונה משמעותית וראויה לציון היא שכאשר אתם נהנים מרכב חברה יש לכם כתובת זמינה ומיידית בחברה שלכם, אשר נותנת מענה לכל אותם מצבים שלא ניתן לצפות מראש. קצין בטיחות בתעבורה (קצב"ת) של החברה זמין לשירותכם בכל נושא הקשור לרכב והוא אשר מפקח הן על צי הרכב והן על התנהלות נהגי החברה.

יתרונות השימוש ברכב בבעלות פרטית

לא קיים שווי מס אשר מגולם כהכנסה, ואשר בעקבותיו רף ההכנסה עלול לעלות את מדרגות המס שלי. לעיתים עד כדי ירידה משמעותית בנטו. רצוי לעשות חישוב מדויק.

נסועה שנתית - חוזי הליסינג מציגים מספר קילומטרים שהוא אמנם מוגבל, אך ידוע מראש. קילומטראז' שנתי שמותר לבעל הרכב לנסוע על פי החוזה. המצב בו הנסועה השנתית ידועה מראש, מאפשרת לכל נהג (גם הצעיר) לתכנן את צעדיו, נסיעותיו ומספר הקילומטרים שיסע מדי חודש. במרבית המקרים נסועה שנתית כיום מוגבלת ל- 22,000 ק"מ.
כשברשותכם רכב בבעלות פרטית, לא קיימת הגבלת ק"מ של נסועה שנתית. בעל הרכב הפרטי יכול לנסוע ללא הגבלה אם כי בחישוב ארוך טווח, גם ערכו של רכב פרטי מושפע מהקילומטראז שלו.
תחזוקת הרכב מתבצעת במוסך על פי בחירתכם ולא במוסך של חברת הליסינג. בעיקר כאשר מדובר ברכב חדש הטיפולים יבוצעו במוסכים של היצרן.
כאשר הרכב הוא פרטי אתם יכולים לבחור ממגוון גדול של רכבים (אין הגבלה כמעט). בנוסף אינכם חייבים להחליף את הרכב לאחר שלוש שנים, דבר אשר יאפשר חסכון נוסף.

יש לציין כי כאשר אתם הנוהגים ברכב פרטי האחריות היא כולה עליכם - ביטוח, אחזקה, טיפולים ועוד הפתעות שבדרך...

לסיכום, אנחנו בהחלט יכולים להגיד, שמדובר על חישוב כלכלי מול נוחות ויוקרה, מכאן שההחלטה היא סובייקטיבית ואינדיבידואלית.

אז נסיים בברכה הידועה: "סעו לשלום המפתחות בפנים", הפעם עם רכב חברה.

 



לופו, ניהול ציי רכב

 

כתבות נוספות

 


עוד בהומלס

דירות ונדל"ן

דירות להשכרה

דרושים

דרושים

רכב

רכב יד שניה

יד שניה

יד שניה